Zdravě i ve shonu

Prosinec se kvůli vánočním svátkům často stává obdobím stresu. Nakupování dárků, pečení cukroví a do toho všeho práce a škola! Navíc člověku hrozí, že neodolá záplavě sladkostí a během Vánoc rapidně přibere na váze. Kil navíc se následně většina lidí horko těžko po začátku nového roku zbavuje (proto jsou také posilovny vždycky několik týdnů v lednu přecpány k prasknutí, než se vše vrátí do starých kolejí). Naštěstí existují způsoby, jak zdravě žít i v rušných dnech, týdnech a měsících.

Najděte si čas jenom pro sebe

Takřka každý člověk má nějaký koníček, který mu přináší radost a pomáhá mu se odreagovat. Ať už je to čtení, poslech hudby, sport, sledování televize, vyšívání nebo třeba kreslení, ani v období příprav na Vánoce bychom na naše zájmy neměli zapomínat. Není třeba jim zasvětit hodiny denně, ale už pouhých patnáct, dvacet minut věnovaných oblíbené činnosti dokáže pročistit hlavu a člověka nabít novou energií.

Dávejte si pauzy

Pracujete už celé hodiny? V tom případě vám určitě přijde vhod kratší pauza. Běžte si udělat šálek čaje. Protáhněte ztuhlé tělo, pokud jste delší dobu seděli. Projděte se kolem domu. Jestli jste pracovali u počítače, vzdalte se od něj a dovolte očím si odpočinout, než se znovu vrátíte k práci. I pouhá čtvrthodinová pauza vám může pomoct a přinést novou sílu.

Meditujte

Meditace je jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak si vyčistit hlavu. Pokud jste se jí nikdy předtím nevěnovali, ze začátku pro vás může být těžké se do meditativního stavu ponořit. Někteří lidé doporučují využívat vonné svíčky, další potřebují naprosté ticho a jiní jsou schopní meditovat i v rušnějším prostředí nebo za zvuků hudby. Osobně se mi osvědčilo pustit si tichou instrumentální hudbu a postupně si vyprázdnit mysl a zbavit ji starostí tak, že si vizualizuji pobyt na mém oblíbeném místě. Pro každého ale funguje něco jiného, proto se vyplatí vyzkoušet více metod, abyste nakonec našli tu správnou. Hlavně se nevzdávejte a neházejte flintu do žita, jestliže vám naladění se na meditaci potrvá trochu déle!

Pravidelnost je základ

Pokud se již věnujete cvičení a bojíte se, že si na něj přes svátky nenajdete čas, snažte se k tělesné činnosti přistupovat jako k jídlu – menší porce, ale zato častěji. Jen uvažte, co je pro vás snažší nacpat do vašeho nabitého rozvrhu – delší cvičení každý druhý či třetí den, nebo dvacet minut pohybu denně? Říká se, že stačí cvičit třikrát týdně, pokud si chce člověk udržet stávající postavu, to jest nehubnout ani nepřibírat. Pohybovat se však vyplatí každý den, i kdybyste pouze měli vyrazit na krátkou procházku, stále se to počítá.

Zdravé cukroví vládne světu

V dnešní době rozmachu internetu, kdy máme téměř všechny informace takřka na dosah ruky, není nic snažšího než si připravit pár druhů zdravého cukroví. Hodně oblíbené je cukroví z ořechů, které vás rychle zasytí, takže nemáte potřebu ho sníst mnoho. Pokud víte, že sladkým rohlíčkům a jiným nedokážete odolat, stanovte si maximální povolenou denní dávku cukroví a tu se snažte dodržet. Pár kousků cukroví na snídani vám dodá energii, pomůže nastartovat ráno a neuškodí tolik, jako kdybyste cukroví pojídali od rána do večera v nezřízeném množství.

Pozor na peří a žádnej alkohol!

Citace ze slavné české pohádky S čerty nejsou žerty se nemýlí… aspoň zčásti. Peří vám nejspíš neuškodí (aspoň pokud na něj nejste alergičtí), ale alkohol by mohl. Případnou hrozbu závislosti stranou, Vánoce se často vyznačují popíjením sladkých likérů (domácí vaječný koňak, mňam, mňam). Stejně jako v případě cukroví, i zde platí všeho s mírou. Malá sklenička ničemu a nikomu neuškodí, ale více než jedna už je na pováženou.

Spěte

Zdánlivě jednoduchá rada, ale nevěřili byste, kolik lidí na ni zapomíná. Pravidelný spánek je základem zdraví. Lidé, kteří málo spí, se probouzejí unavení a v důsledku toho mají sklon konzumovat větší množství cukrů, takže snáz přibírají na váze. Každý vyžaduje jinou délku spánku, někdo si vystačí s pouhými šesti hodinami, jiný potřebuje klidně devět. Najděte tu svou a snažte se jí co nejvíce držet – mimo jiné i tím, že budete chodit spávat vždy víceméně ve stejnou dobu, aby si vaše tělo co nejrychleji vytvořilo správný návyk.


Článek už byl 3x doporučen na Facebooku, doporuč jej i ty. Doporuč článek svým přátelům na Facebooku

BezvaZena.cz